دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 
​​​​​​​

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فن آوری های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و ...امکانپذیر است. اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنید حتما با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید. وقتی که شما قصد توسعه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ  را دارید، ازکجا باید  کنید؟ هر استراتژی نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن می باشد. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کار نداشتن برنامه برای استراتژی  می باشد. پس اولین کار شما نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می باشد.

​​​​​​​آیا شما یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ دارید؟
​​​​​​​

از سال 2012، در خصوص مقدار استفاده از بازاریابی دیجیتال توسط صاحبان کسب و کار نظر سنجی های مختلفی انجام شده است. نتایج این تحقیقات یک رشد چشم گیری در استفاده از دیجیتال مارگتینگ را نشان می دهد .تا چند سال پیش حدود دو سوم یا سه چهارم کسب و کارها بازاریابی دیجیتال  خود را به دلیل آشنا نبودن به تکنیک های جدید بدون هیچ گونه برنامه ای پیش می بردند که این مقدار امروزه به 44 درصد کاهش پیدا کرده است، البته هرچند که هنوز مقدار بالایی است اما می توان امیدوار بود که در چند سال آینده تمامی کسب وکارها طبق یک برنامه و استراتژی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت های خود را انجام می دهند.
​​​​​​​

​​​​​​​در سال 2019 در خصوص مدیریت دیجیتال مارکتینگ بررسی و تحقیقاتی تا الان صورت گرفته است. در شکل زیر ما می توانیم ببینیم که چه مقدار این نوع بازاریابی در سال 2019 مورد استفاده قرار گرفته است:​​​​​​​
براساس نتایج تحقیقات بالا، ما شاهد یک رویکرد بهبود یافته در خصوص استفاده از این نوع بازاریابی می باشیم و کمتر از نیمی کسب وکارها هنوز از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی کنند. حال شما جز کدام دسته هستید؟ اگر می خواهید بازار رقابت در سال 2019 از دست ندهید، بهتر است هرچه سریعتر دست به کار شوید و برای خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید. البته فقط برنامه ریزی کافی نیست، باید بدانید که اجرا مهمتر از برنامه ریزی می باشد.​​​​​​​​​​​​​​

سئو؛ بهینه سازی موتور جستجو 
 
شنیدن نام سئو برای برخی به اندازه‌ای نا آشنا است که احساس می‌کنند با یک سرویس امنیتی مانند ناجا یا یک بیماری جدید رو به رو هستند و کافی است نام سئو یا بدتر از آن عبارت انگلیسی S.E.O را ببینند تا دچار استرس و تنش شده و کف دستشان عرق کند. اما بهتر است آرامش خود را حفظ کرده، نفس عمیقی بکشید و با ما در ادامه این مطلب همراه شوید، تا بدانید که منظور از سئو چیست و نه تنها یک بیماری واگیردار نیست بلکه اگر با ساز و کار آن به خوبی آشنا شوید و بدانید چطور از آن استفاده کنید تبدیل به منجی کسب و کار شما خواهد شد. در این مطلب ما گام به گام همراه شما خواهیم بود تا با تک تک مفاهیم سئو شما را آشنا کنیم.
این راهنما، رمز و راز سفر به سئو و یک آموزش موفقیت آمیز است که به تدریج شما را تبدیل به ابر قهرمان دنیای اینترنت خواهد کرد. پس در گام اول باید بدانید سئو چیست. 

سئو چیست ؟ 
 
سئو یا همان S.E.O. مخفف عبارت انگلیسی « Optimization Engine Search» و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. در دنیای پیشرفته امروزی که تقریبا همه کسب و کارها به نوعی با اینترنت سر و کار دارند، دیده شدن اهمیت بسیار زیادی دارد. به بیان ساده سئو مجموعه اقداماتی است که به شما کمک می‌کند تا سایت یا محتوایی که تولید می‌کنید در میان هزاران وب سایت و مورد مشابهی که روزانه ساخته می‌شود، دیده شود.
این اقدامات از جزیی ترین موارد مانند انتخاب کلید واژه مناسب و تکرار آن در متن تا انتخاب عنوان مناسب محتوا، نوع محتوا و توضیحات و لینک سازی‌های درونی تا موارد پیشرفته‌تر را که به تدریج برای شما توضیح خواهیم داد،در بر می‌گیرد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دیده شدن برای شما چه فایده‌ای دارد؟ در پاسخ با یک مثال ساده می‌توان این موضوع را توضیح داد.
تصور کنید که شما یک سایت خرید اینترنتی دارید، اگر این سایت سئوی خوبی داشته باشد، جستجوگر یا مخاطب کلید واژه مورد نظرش را که مثلا «خرید آباژور ایستاده» در یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل وارد کرده و وب سایت شما در صفحه اول نمایش نشان داده می‌شود و بهتر از آن ممکن است با بهینه سازی سایت و انجام اصولی سئو رتبه بالایی گرفته و به عنوان سایت اول نشان داده شوید.
تجربه نشان داده که اغلب خریداران اینترنتی معمولا خرید خود را از یکی از سه سایتی که در صفحه اول جستجو نشان داده شده و رتبه یک تا سه هستند، انجام خواهند داد و خب چه چیز بهتر از این که سئو باعث افزایش فروش و سوددهی بالاتری برای شما شود.
نه تنها در زمینه خرید اینترنتی بلکه در زمینه تولید محتوای خاص و مخاطب پسند، اگر از اصول سئو به درستی استفاده کنید باعث افزایش بازدید وب سایت شده و شما می‌توانید رتبه بالاتری در موتورهای جستجو داشته باشید.

امروزه بیش از یک میلیارد وب سایت آنلاین در گوگل و سایر موتورهای جستجو برای داشتن رتبه بهتر و تبدیل شدن به رتبه یک باهم رقابت می‌کنند که این نشان دهنده اهمیت سئو است. اگر به دنبال دیده شدن، جذب مخاطب، فروش محصولات، معرفی خدمات یا هر کسب و کاری هستید که به نوعی با اینترنت سر و کار دارد، باید اصول سئو را یاد گرفته و سرمایه گذاری بلند مدتی روی این مورد داشته باشید.
سئو به منزله نبض حیاتی کسب و کار و وب سایت شما خواهد بود و بدون آن مرگ وب سایت حتمی است.

مراحل طراحی سایت:
مرحله 1: طراحی وایر فریم
ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی وب سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.
مرحله2: طراحی گرافیک سایت
پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌بندی و گرافیک سایت طراحی می‌شود.
مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی
باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.
مرحله4: راه‌اندازی سایت
پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم

طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت یا وب دیزاین Web-Design به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می‌شود. طراحی وب‌ سایت یک پروسه است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است. پیش از بررسی مراحل طراحی وب سایت، به مختصری از تاریخچه طراحی آن می‌پردازیم.
تاریخچه طراحی سایت چیست؟
تیم برنرزلی، مخترع وب، با راه‌اندازی اولین وب سایت در سال۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازنده وب در تاریخ به ثبت رساند. درنخستین وب سایت، از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل (پست الکترونیک) استفاده شده بود. در این سایت ساده متنی هیچ‌گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌بندی به کار نرفته و هنوز هم در دسترس است


 اهداف عمومی بازاریابی عبارتند از:
«بهبود موقعیت شرکت در » بازار«افزایش رضایت مشتریان»، «ارتقای تصویر شرکت»، «ارتقای سابقه شرکت»
امروزه بازاریابی متاسفانه یا خوشبختانه به نوعی با زندگی انسانها و بیشتر تصمیماتی که می گیرند، از انتخاب محل زندگی و دانشگاه گرفته تا سبک زندگی و حتی کتابی که می خوانند، عجین شده که خود نشات گرفته از مفاهیم جدیدی است که در این علم تعریف می شوند و معنا می یابند.به عنوان مثال می توان به بازاریابی پارتیزانی ، بازاریابی مویرگی، بازاریابی حسی، و بازاریابی قطره ای اشاره کرد که همگی از جمله مفاهیم جدید در مارکتینگ محسوب می شوند.بازاریابی با تمام جنبه های مختلف کسب و کار مرتبط است، از توسعه و تولید محصول گرفته تا روش های مختلف توزیع محصول و خدمات، قیمت گذاری، استراتژی های فروش، تبلیغات، بسته بندی محصولات  روابط عمومی و خدمات پس از فروش به مشتریان.در یک کلام بازاریابی فراتر از ترفیع، فروش، و تبلیغات است.بازاریابی یکی از بخش های اصلی کسب و کار است که بر افزایش و نگهداشت مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتر و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل تمرکز دارد.

بازاریابی (Marketing)  چهار بخش کلی را در بر می گیرد :

1-شناخت مشتریان و محیط خارجی کسب وکار به جزیی­ ترین شکل ممکن
2-شناسایی فرصتها و پتانسیل های موجود در بازار، سپس تهیه و تدوین استراتژی هایی برای سرمایه­ گذاری بر روی آنها
3-استفاده از ابزارهای مارکتینگ برای دستیابی به اهداف اصلی کسب و کارسنجش نتایج فعالیت های بازاریابی انجام شده
4-تدوین فرایند بهبود مستمر به منظور توسعه کسب و کار.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به معنای شناخت نظام بازار، تشخیص نیازها و خواسته های بازار و در نهایت پاسخ دادن به این نیاز ها از طریق مبادلات مطلوب است. بازاریابی به عنوان فرایندی «مدیریتی - اجتماعی» تعریف می‌شود که بوسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند. بازاریابی، تمایلات و نیازهای پاسخ داده نشده در جامعه را شناسایی می‌کند. همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه گیری می‌کند. به عبارت دیگر بازاریابی، بخش هایی از بازار را به عنوان مناسب ترین بخش بازار برای شرکت شناسایی و مشخص می‌کند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آنها را دارد و همچنین مناسبترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می‌کند.

مدیریت اینستاگرام
اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا است که همه کاربران آن به دنبال جذب بیشتر دنبال کنندگان واقعی هستند.چراکه دنبال کنندگان واقعی و فعال تعامل صفحه را بالا می‌برند و تعامل بیشتر توجه‌های بیشتری را جلب می‌کند. در نتیجه کاربرانی که علاقه‌مند به محصولات یا خدمات شما هستند به راحتی شما را پیدا می‌کنند و به صفحه‌تان می‌پیوندند.
اما بسیاری از کاربران وقت کافی برای توسعه صفحه اینستاگرام کسب و کارشان ندارند. وقت زیادی را صرف تولید محتوا می‌کنید و نتیجه لازم را نمی‌گیرید. اینجا است که شناخت راه‌های مدیریت اینستاگرام و به کارگیری آن‌ها یا کمک گرفتن از یک ادمین برای مدیریت صفحه اینستاگرام می‌تواند تاثیر زیادی روی نتیجه داشته باشد.حضور قدرتمند اینستاگرام در زندگی امروز ما باعث پدید آمدن مشاغل جدید نیز شده است. مدیریت پیج اینستاگرام از جمله این کارهاست. یک کار تمام وقت و دائمی که می‌تواند موفقیت بسیاری از کسب و کارها را تضمین کند. برنامه‌ریزی و تحلیل‌های دقیق نتایج انتشار محتوا، پاسخگویی به نظرات کاربران و به طور کلی تعامل در اینستاگرام یکی از حیاتی‌ترین والبته زمان‌برترین بخش‌های اداره یک صفحه است که توسط تیم افق نو مدیریت (ادمین)  انجام می‌گیرد.


استراتژی لازم برای مدیریت پیج اینستاگرام
مدیران شبکه‌های اجتماعی پیش از هر چیزی باید بتوانند به درک درستی از از استراتژی‌های موجود برای مدیریت پیج اینستاگرام  برسند. سپس گام بعدی را به جستجو برای انتخاب و مشخص کردن رسانه اجتماعی موثر، محتواهای مورد نیاز ، مخاطبان هدف، پلتفرم مناسب و ابزارهای مقیاس بندی کسب و کار بردارند و بر اساس این‌ها اهداف تعیین کنند تا درنهایت با وجود پیچیدگی‌های بازاریابی رسانه‌هایاجتماعی مسیر را برای رشد و پیشرفت در کسب و کارشان هموار کنند. 
اجرای تاکتیک‌ها برای دستیابی به موفقیت در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین رکن، اجرای تاکتیک‌ها است که این کار را به اختیار می‌توانید خودتان انجام دهید و یا به افراد کاردان را اجرایی کنند.. برای هر حوزه‌ کاری در شبکه‌های اجتماعی یک نوع از محتواها موثر است که مدیر به تشخیص خود می‌تواند آن را انتخاب کرده و به کمک متخصصان تولید کننده محتوا، محتوا هایی را تولید کنند که در پیشرفت کسب و کارشان و جذب هر چه بیشتر مخاطبان موثر واقع شوند.