دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 
​​​​​​​

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فن آوری های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و ...امکانپذیر است. اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنید حتما با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید. وقتی که شما قصد توسعه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ  را دارید، ازکجا باید  کنید؟ هر استراتژی نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن می باشد. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کار نداشتن برنامه برای استراتژی  می باشد. پس اولین کار شما نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می باشد.

​​​​​​​آیا شما یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ دارید؟
​​​​​​​

از سال 2012، در خصوص مقدار استفاده از بازاریابی دیجیتال توسط صاحبان کسب و کار نظر سنجی های مختلفی انجام شده است. نتایج این تحقیقات یک رشد چشم گیری در استفاده از دیجیتال مارگتینگ را نشان می دهد .تا چند سال پیش حدود دو سوم یا سه چهارم کسب و کارها بازاریابی دیجیتال  خود را به دلیل آشنا نبودن به تکنیک های جدید بدون هیچ گونه برنامه ای پیش می بردند که این مقدار امروزه به 44 درصد کاهش پیدا کرده است، البته هرچند که هنوز مقدار بالایی است اما می توان امیدوار بود که در چند سال آینده تمامی کسب وکارها طبق یک برنامه و استراتژی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت های خود را انجام می دهند.
​​​​​​​

​​​​​​​در سال 2019 در خصوص مدیریت دیجیتال مارکتینگ بررسی و تحقیقاتی تا الان صورت گرفته است. در شکل زیر ما می توانیم ببینیم که چه مقدار این نوع بازاریابی در سال 2019 مورد استفاده قرار گرفته است:​​​​​​​
براساس نتایج تحقیقات بالا، ما شاهد یک رویکرد بهبود یافته در خصوص استفاده از این نوع بازاریابی می باشیم و کمتر از نیمی کسب وکارها هنوز از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی کنند. حال شما جز کدام دسته هستید؟ اگر می خواهید بازار رقابت در سال 2019 از دست ندهید، بهتر است هرچه سریعتر دست به کار شوید و برای خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید. البته فقط برنامه ریزی کافی نیست، باید بدانید که اجرا مهمتر از برنامه ریزی می باشد.​​​​​​​​​​​​​​

سئو؛ بهینه سازی موتور جستجو 
 
شنیدن نام سئو برای برخی به اندازه‌ای نا آشنا است که احساس می‌کنند با یک سرویس امنیتی مانند ناجا یا یک بیماری جدید رو به رو هستند و کافی است نام سئو یا بدتر از آن عبارت انگلیسی S.E.O را ببینند تا دچار استرس و تنش شده و کف دستشان عرق کند. اما بهتر است آرامش خود را حفظ کرده، نفس عمیقی بکشید و با ما در ادامه این مطلب همراه شوید، تا بدانید که منظور از سئو چیست و نه تنها یک بیماری واگیردار نیست بلکه اگر با ساز و کار آن به خوبی آشنا شوید و بدانید چطور از آن استفاده کنید تبدیل به منجی کسب و کار شما خواهد شد. در این مطلب ما گام به گام همراه شما خواهیم بود تا با تک تک مفاهیم سئو شما را آشنا کنیم.
این راهنما، رمز و راز سفر به سئو و یک آموزش موفقیت آمیز است که به تدریج شما را تبدیل به ابر قهرمان دنیای اینترنت خواهد کرد. پس در گام اول باید بدانید سئو چیست. 

سئو چیست ؟ 
 
سئو یا همان S.E.O. مخفف عبارت انگلیسی « Optimization Engine Search» و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. در دنیای پیشرفته امروزی که تقریبا همه کسب و کارها به نوعی با اینترنت سر و کار دارند، دیده شدن اهمیت بسیار زیادی دارد. به بیان ساده سئو مجموعه اقداماتی است که به شما کمک می‌کند تا سایت یا محتوایی که تولید می‌کنید در میان هزاران وب سایت و مورد مشابهی که روزانه ساخته می‌شود، دیده شود.
این اقدامات از جزیی ترین موارد مانند انتخاب کلید واژه مناسب و تکرار آن در متن تا انتخاب عنوان مناسب محتوا، نوع محتوا و توضیحات و لینک سازی‌های درونی تا موارد پیشرفته‌تر را که به تدریج برای شما توضیح خواهیم داد،در بر می‌گیرد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دیده شدن برای شما چه فایده‌ای دارد؟ در پاسخ با یک مثال ساده می‌توان این موضوع را توضیح داد.
تصور کنید که شما یک سایت خرید اینترنتی دارید، اگر این سایت سئوی خوبی داشته باشد، جستجوگر یا مخاطب کلید واژه مورد نظرش را که مثلا «خرید آباژور ایستاده» در یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل وارد کرده و وب سایت شما در صفحه اول نمایش نشان داده می‌شود و بهتر از آن ممکن است با بهینه سازی سایت و انجام اصولی سئو رتبه بالایی گرفته و به عنوان سایت اول نشان داده شوید.
تجربه نشان داده که اغلب خریداران اینترنتی معمولا خرید خود را از یکی از سه سایتی که در صفحه اول جستجو نشان داده شده و رتبه یک تا سه هستند، انجام خواهند داد و خب چه چیز بهتر از این که سئو باعث افزایش فروش و سوددهی بالاتری برای شما شود.
نه تنها در زمینه خرید اینترنتی بلکه در زمینه تولید محتوای خاص و مخاطب پسند، اگر از اصول سئو به درستی استفاده کنید باعث افزایش بازدید وب سایت شده و شما می‌توانید رتبه بالاتری در موتورهای جستجو داشته باشید.
امروزه بیش از یک میلیارد وب سایت آنلاین در گوگل و سایر موتورهای جستجو برای داشتن رتبه بهتر و تبدیل شدن به رتبه یک باهم رقابت می‌کنند که این نشان دهنده اهمیت سئو است. اگر به دنبال دیده شدن، جذب مخاطب، فروش محصولات، معرفی خدمات یا هر کسب و کاری هستید که به نوعی با اینترنت سر و کار دارد، باید اصول سئو را یاد گرفته و سرمایه گذاری بلند مدتی روی این مورد داشته باشید.
سئو به منزله نبض حیاتی کسب و کار و وب سایت شما خواهد بود و بدون آن مرگ وب سایت حتمی است.